Stejně jako všechny ostatní budovy, i obchody mají okna. A není divu, koneckonců je to u většiny staveb zákonem daný požadavek. Avšak na rozdíl od domácností jsou tato v naprosté většině případů neustále zakrytá.

 

K tomuto účelu se obvykle používají speciální rolety noc a den, které dokážou blokovat jak pohled dovnitř zvenčí, tak i světlo pronikající oknem zvenku dovnitř.

 

rolety3

 

Samozřejmě, na první pohled se to může zdát hloupé. Znamená to totiž, že zde bude muset být po celou otvírací dobu rozsvíceno, a to dostatečně silně. Tím se zvyšují náklady na elektřinu, které mohou u velkých obchodů dosáhnout velkých částek.

 

Jistě, můžeme namítnout, že u prodejen s velkou plochou by okna na dostatečné osvětlení stejně nestačila. Je však nutné si uvědomit, že naprostá většina těchto budov je přízemních. Není tedy problém nainstalovat střešní okna, která budou propouštět světla dostatek. Ovšem tak tomu není. Proč?

 

Jednoduchá odpověď zní, že je za tím snaha vydělat co nejvíce peněz. A není divu, přeci jen, to je hlavní cíl každého obchodu i každé firmy. A snaží se jej dosáhnout za pomoci všech zákonných (a leckdy i nezákonných) praktik. A toto je jedna z nich.

 

obchod2

 

Cílem zde není nic jiného, než omámit naše vnímání času. Je totiž nutné zákazníka na prodejně zdržet co nejdéle. A když budeme mít konstantní osvětlení, nebudeme vnímat, jaká doba uplynula. Stačí si jen uvědomit, kolikrát jste byli překvapeni, jak dlouho jste v daném obchodě byli. A to je právě to, o co firmám jde.

 

Je totiž fakt, že když procházením regálů strávíte delší dobu, pak toho také více nakoupíte. Tím zvýšíte dané prodejně zisk. A jistě, nebude to fungovat na každého, a často se nebude jednat o velké navýšení, avšak když si vezmeme, kolik zákazníků denně tyto velké prodejny mají, pak je jasné, že se částka nasčítá. A to je to hlavní. Koneckonců, jen tak může daná firma na trhu uspět.